söndag 31 mars 2013

♥ ♥ ♥ ♥ DE 3 VIKTIGASTE ÅREN I MITT LIV ♥ ♥ ♥ ♥

När jag var 15 år och skulle välja Gymnasium var allt bara ett enda virrvarr av skolor och linjer. Till vilka får jag högskolebehörighet ? Ingår Språk i kursplanen ? Kommer jag trivas ? Kommer jag ha skoj ?

Jag valde att gå Mode/Design, som då låg på De Geer-gymnaiset (nu mera Kungsgårdbaserat). Vilken vinstlott, plötsligt händer det liksom. Jag fick de 3 bästa åren jag kunde tänka mig, vänner för livet (så väl klasskamrater som lärare) och jag kan fortfarande bli helt tårögd över att denna tid i mitt liv är över. Vi sydde tillsammans, vi tecknade tillsamman, vi pluggade religion tillsammans, drack kaffe tillsammans, skrattade tillsammans, grät tillsammans, älskade livet tillsammans. Jag minns när vi skulle börja sista året, jag och min klass, hur vi träffades på Café Nybrygget innan, tog den klassiska kaffen med chokladboll och tröståt över att vi bara hade ett läsår kvar tillsammans. En modevisning kvar att styra upp. Vilken pers!

Mode/Design är utan tveckan Norrköpings mest genuina gymnasieprogram, med Norrköpings mest dedikerade, älskvärda, mest fantastiska lärare(i hela världen), med Norrköpings absolut bästa gemenskap. Att varje dag få utlopp för sin kreativitet tillsammans med ett gäng människor som älskar stil och kläder exakt lika mycket som du. Att få lära sig dräkthistoria, färg och form, mönsterkonstruktion, att sy på en overlock, att få lära sig om sig själv. Att få lära känna Annika, Karin och Kristina som bara genom sina erfarenheter och sina personligheter lär dig alltifrån att choklad är botemedlet mot allt ont här i världen till hur du ritar alla klänningar du någonsin drömt om att äga. Jag kunde inte haft det bättre.

Att ångra att jag gick en praktisk linje på gymnasiet är helt jävla uteslutet. Jag har högskolebehörighet och jag kan bli precis vad fan jag vill. Att dessutom ha alla dessa matnyttiga kurser i bagaget gör mig mer attraktiv på arbetsmarknaden, då jag faktiskt har ett sinne för design, färg och form-kunskaper och kan en himla massa om material. Allt annat jag behöver kunna i livet kan jag lära mig ändå. Ett hantverk är svårare att lära sig. Ett hantverk som tar kanske en hel livstid att förstå sig på och bemästra.

Jag jobbar för tillfället på Indiska och hade aldrig tagit mig in i handelsbranschen om det inte varit för mina kunskaper om kläder och textilier. I höst har jag planen att plugga projektledare, något jag heller aldrig hade fått upp ögonen för om det inte hade varit allt det fria arbetet, planeringen och modevisnings-projekten som vi fick jobba med. Dessutom skulle jag förmodligen ALDRIG sitta här och blogga på den här bloggen om det inte var för Mode/Design. Jag hade förmodligen inte ens varit med och startat upp NKPGStyle. Jag hade förmodligen inte ens vetat vem jag var och vad jag vill göra med mig själv och världen. Var jag vill ta mig.

Jag tackar Annika, Karin, Kristina och alla andra fantastiska människor jag lärde känna under mina 3 år uppe på Lennings och ber till varenda gud i hela världen att ni får fortsätta göra det ni gör, göra en skillnad i den här - FÖRR SÅ STOLTA - textilstaden.

Så till alla er som ska välja gymnasium och tycker att allt är ett endaste virrvarr. Älskar ni kläder, stil, mode, att ha kul, att jobba med händerna, att vara påhittig, att träffa härliga människor och att fånga dagen ? (jag menar lord, ni är bara 15... ni behöver inte bestämma vad ni ska göra resten av era liv bara för ni väljer gymnasium) - SÖK då till Mode/Design på Kungsgård. Jag lovar er av hela mitt hjärta att ni aldrig någonsin kommer ångra er. Vad vet jag, någon av er kanske kommer hitta till oss, eller rakt in på Chanels designkontor. Hitta drömmen, fånga den, lev den - KARPA FOR LIFE!!!!

///Wajki

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar